Selamatkah Seks Ketika Hamil?

Salam, ehemmm entry ini adalah entry perkongsihan kepada pasangan suami isteri, ramai beranggapan seks ketika hamil boleh membahayakan bayi dalam kandungan, sebenarnya kehamilan bukannya penghalang bagi pasangan suami isteri untuk tidak melakukan hubungan seks. Malahan hubungan seks semasa hamil secara tidak langsung aktiviti seks tersebut memberi nutrisi pada pertumbuhan ibu dan bayi.

Selamatkah Seks Ketika Hamil?

Kebanyakkan wanita mengandung ataupun suami, takut untuk melakukan hubungan seks berikutan bimbang akan berlakunya kontraksi yang tidak diingini, kontraksi ni maksudnya perut isteri akan mengeras dan berasa agak sakit sedikit seperti tanda ingin bersalin.

Apabila kehamilan itu hanya boleh dihasilkan melalui hubungan seksual, mustahil selepas berjaya hamil pasangan suami isteri tidak boleh melakukan persetubuhan, kecuali dalam keadaan tertentu apabila ia disahkan doktor boleh memudaratkan ibu dan bayi dalam kandungan.

Suka saya berkongsi Artikel dari Berita harian tidak lama dulu.

Hubungan intim tak jejas kehamilan

Tiada sebab hubungan intim itu boleh menjejaskan kehamilan, kata Pakar Sakit Tuan, Dr Ismail Thamby. Jika wanita mengandung rasa tidak selesa untuk bersetubuh kerana keadaan pening dan loya, itu tidak mengapa.

“Tiada apa yang akan berlaku kepada janin jika hubungan dilakukan kerana tiada kemungkinan anggota kelamin suami terkena kandungan dan tidak mengganggu kandungan dalam perut,” katanya.

Jelasnya, anggota kelamin dan rahim wanita adalah dua organ yang berbeza kedudukannya walaupun terdapat komunikasi antara organ berkenaan. Pangkal rahim tebal dan pembukaannya ditutup rapat oleh lendir yang tebal serta tiada kemungkinan untuk bahagian itu terbuka.

Beliau berkata, hubungan kelamin tidak menjadi masalah kecuali jika doktor melarangnya. Larangan itu disebabkan oleh pelbagai faktor yang berlaku berikutan keadaan kesihatan.

Antaranya:

  • apabila keadaan kesihatan wanita itu tidak mengizinkan seperti pendarahan selepas persetubuhan, yang mungkin petanda awal kemungkinan akan berlaku keguguran janin.
  • jika suami menghidap penyakit yang boleh menjangkiti wanita itu, kecuali penyakit itu sudah sembuh,
  • keadaan uri lekat atas atau berdekatan serviks yang boleh mengakibatkan pendarahan jika uri renggang,
  • keadaan pangkal rahim yang renggang (cervical incompetence), yang boleh menyebabkan ia terbuka atau apa apa saja yang boleh memudaratkan kesihatan wanita atau anak dalam kandunganTambah Dr Ismail, pada peringkat awal kehamilan, mana mana posisi hubungan intim juga sesuai. Kekerapan hubungan kelamin semakin berkurangan apabila si isteri mula rasa kurang minat melakukannya.“Apabila tahap kehamilan meningkat dan perut pun besar, posisi biasa tidak lagi sesuai. Posisi tertentu seperti posisi mengiring, posisi isteri di atas atau posisi yang sesuai dan selesa untuk kedua-dua dua pasangan boleh dilakukan,” katanya.

    Sebagai nasihat, Dr Ismail berkata, suami perlu tahu sedikit sebanyak mengenai perkara yang tidak diingini, yang boleh berlaku ketika persetubuhan dilakukan ketika isteri sedang hamil.

    “Apa pun posisi seks, suami harus pastikan isteri selesa. Jangan meletakkan tekanan atau berat badan pada perut isteri, jangan berlebihan, terlalu kasar atau lupa diri selama hubungan intim berlangsung.

    “Jika si isteri mengalami masalah pendarahan selepas persetubuhan atau pada bila bila masa, suami perlu akur nasihat doktor,” katanya.

    INFO: Panduan posisi seks terbaik untuk wanita hamil

    1. Posisi wanita di atas

  • Posisi seks yang banyak digunakan dan yang paling selesa untuk wanita hamil.
  • Posisi ini memungkinkan isteri lebih selesa untuk melakukan hubungan intim.2. Posisi wanita menonggeng
  • Hubungan dengan posisi ini tidak memberi tekanan pada perut isteri yang semakin membesar. Oleh itu, isteri akan berasa lebih selesa.3. Posisi duduk.
  • Sesuai dilakukan pada peringkat pertengahan hingga akhir kehamilan.
  • Posisi ini dilakukan dengan cara suami duduk dan isteri duduk di atas pangkuan suami dan kedua-duanya saing berhadapan atau isteri membelakangkan suami apabila perut semakin membesar.

    4. Posisi berlutut atau berdiri.

    5. Posisi suami berbaring di atas, tetapi hanya separuh badan.

- Sumber Bharian.com.my

42 Comments on Selamatkah Seks Ketika Hamil?

  1. Hasnul Mutawif
    September 6, 2014 at 12:46 pm (2 weeks ago)

    Sebenarnya perkara ini bukan hitam dan putih.

    Ada kes, macam saudara saya dulu kena plasenta privia tahap 4.. Memang tak boleh buat langsung.

    Sebab uri bayi tutup laluan keluar rahim.

    Apap pun dapatkan khidmat nasihat doktor pakar dulu
    Hasnul Mutawif recently posted..Pakej Umrah 2014 2015 Andalusia Travel and ToursMy Profile

    Reply
  2. Linda
    July 9, 2014 at 7:29 am (2 months ago)

    insyallah selamat kalau kena dengan cara nya :) malu lah plak hukhuk

    Reply
  3. Che Matt
    May 5, 2014 at 12:10 pm (4 months ago)

    Sepatutnya tiada masalah untuk melakukan hubungan intim semasa isteri hamil. Cuma kena hati-hati di awal kehamilan kerana kemungkinan pendarahan akan berlaku. Selepas 2 bulan, boleh melakukannya sehingga saat bersalin. Seks masa hamil akan memudahkan proses bersalin sebenarnya. Posisi amat penting, jangan letakkan beban pada perut isteri.
    Che Matt recently posted..GLA COMPLEX SHAKLEE | MANFAAT UTAMAMy Profile

    Reply
  4. Aya
    February 5, 2013 at 8:53 pm (2 years ago)

    Kalau kandungan si isteri bermasalah seperti tembuni di bawah rahim, kita tak advice buat hubungan kelamin dulu, risau pendarahan..
    Aya recently posted..10 Blogger Terbaik MalaysiaMy Profile

    Reply
  5. orgjauh
    January 30, 2013 at 4:48 pm (2 years ago)

    adakah dengan menggunakan durex play (pelincir) akan memudaratkan ibu dan bayi dalam kandungan? Kerana virgina kering.

    Reply
  6. Berita Semasa
    January 30, 2013 at 4:09 pm (2 years ago)

    owh..rupanya time mengandung boleh “bersama” jugak..baru tahu nih..ingatkan kena tahan sampai lepas pantang…bukan apa,risau jugak, takut2 nanti tengah bersama, anak dalam kandungan tetiba “pegang” time bersama, mau terkujat jugak time tuh.

    Reply
  7. syamila
    December 8, 2012 at 7:33 am (2 years ago)

    ada juga yg berpantang sampai lepas berpantang….betul ke ayat tu…sebabnya suami kesian tengok isteri…bagus kan suami tu… :-)
    syamila recently posted..Diari Adik HusnaMy Profile

    Reply
  8. ucuuu
    November 29, 2012 at 10:26 pm (2 years ago)

    tp sy ade sikit kemusykilan… saya bru 3bln pragnant ank sulung.. slpas ber”sama suami sy pasti akan rase senak di kandungan sy…knp ek? mmg normal akan rasa mcm tu or x?

    Reply
    • syamila
      December 8, 2012 at 7:31 am (2 years ago)

      sepatutnya ianya tak mengganggu kandungan…tapi bagi yang kandungan lemah kena berhati2…jika berlarutan dapatkan nasihat doktor pakar yea…
      syamila recently posted..Diari Adik HusnaMy Profile

      Reply
  9. ezqy
    October 20, 2012 at 1:25 am (2 years ago)

    Salam pada semua…
    Kami pembekal strip ujian kehamilan dan ovulasi dengan harga yang murah tetapi berkualiti.

    Kami menjual secara runcit pukal dan dropship.

    Harga serendah RM1.00/pcs.

    Lebih banyak anda beli, lebih DISKAUN kami beri

    Untuk keterangan lanjut lawati blog shop kami:
    http://kit-ujian-kehamilan-murah.blogspot.com/

    terima kasih admin

    Reply
  10. kamus online
    August 15, 2012 at 12:56 am (2 years ago)

    artikel yang agak “merangsangkan”..hehehe..tapi betul, ramai pasangan yang was-was

    Reply
  11. Noorikmal
    August 6, 2012 at 12:09 pm (2 years ago)

    Assalam, ianya info yang amat berguna… tapi aku belum kawin dah… hahaha… think positif…

    Reply
    • yanmie
      August 6, 2012 at 11:26 am (2 years ago)

      Betul tu, sehingga kini ramai juga yang macam tu, malas nak cari ilmu dan percaya kepada mitos semata2

      Reply
  12. Man
    August 6, 2012 at 11:20 am (2 years ago)

    Bilalah Man nak kahwin ni. =.=”
    Man recently posted..Aku Nak Ais KrimMy Profile

    Reply

Leave a Reply

CommentLuv badge