Salam, salah satu tempat tarikan di Negeri Melaka iaitu Kincir Air Kesultanan Tanah Melayu Melaka, Kincir Air Kesultanan Melaka merupakan kincir air yang pertama dan terbesar di Malaysia dengan diameter 13.2m.

kincir air kesultanan tanah melayu melaka

Pembinaannya berdasarkan kepada Teknologi Tamadun Islam yang terdapat di Syria dan juga sepertimana yang terdapat di Lijang,China.

kincir air kesultanan tanah melayu melaka

Kincir Air ini khabarnya telah dibaiki semula dengan menelan belanja hampir 2 Juta, Memang tersangatlah unik, Kincir Air ini disambungkan dengan jambatan pejalan kaki menuju ke Melaka River Cruise

kincir air kesultanan tanah melayu melaka

Yeayyy kami!!

Aiman siap pesan, Ibu jalan elok-elok nanti roboh, ibu kan berat -..-“

23 Thoughts on “Kincir Air Kesultanan Tanah Melayu Melaka

  1. hahah… komen aiman palin tak boleh blah..

  2. Yang ni mmg tak pergi lagi tengok…byk betul dah berubah..
    azmanisma recently posted..Buku Permata Yang Hilang (Hamka) Kereta MayatMy Profile

  3. semoga keluarga akak bahagia hendaknya..
    seronok tengok satu famili sedondon kaler baju
    Mus recently posted..Cawangan Baru McDonald’s Jalan Sulaman Bakal DibukaMy Profile

  4. kincir angin nie dekat ngn kapal besar tu kae?
    shera recently posted..Syukur : AlhamdullilahMy Profile

  5. ada kincir angin. tak tahu la pula..
    titan recently posted..Pengalaman jual baju kurung..erk!My Profile

  6. besornye. diameter je dah belas2 meter. huhu
    rozuan recently posted..BIODATA PAK CEK BIOLA | MY SURVIVOR GAMEMy Profile

  7. wah kakyan , mahal betul kincir angin tu ya …
    puanbee recently posted..Tunai janjiMy Profile

  8. mmg cuti sakan kak yan kita… ;-)
    syamila recently posted..Breast Feeding ProgramMy Profile

  9. Kerja2 pemuliharaan memang akan melibatkan kos yang tinggi. Bagi saya ianya berbaloi sebab berguna utk generasi akan datang sebagai bahan rujukan asal usul ketamadunan kerajaan Kesultanan Melayu Melaka, tinggalan sejarah senibina negara / pangaruh Islam dan menarik pelancong dari dalam & luar.
    shraqs recently posted..Di Mana Nak Dapatkan Profesional WordPress Theme PercumaMy Profile

  10. memang sayang belanja sampai rm2juta tapi x berfungsi. lebih baik buat replika saja.
    belum pernah tengok benda berpusing pun.
    Denaihati recently posted..Undian Nuffnang Blogger Of The Year bermula #DiGiWWWOWMy Profile

  11. Emm akincir air tu berfungsi lagi ke dop??hahaha. Lama sungguh ho.zaman dulu lagi tu…
    hafizul recently posted..Anda Tengok Mesti TersenyumMy Profile

  12. rm2juta untuk perbaiki shj..walaweh..haha
    Ikhtiar Shah recently posted..Tawaran Pengajian Diploma & Sarjana Muda Tahfiz Al-Quran Secara PercumaMy Profile

  13. siapa model kincir angin tu?
    banyak juga tempat menarik kat melaka ye..
    eehheee
    mie recently posted..Pengalaman Bersama Star Cruise Libra Di PenangMy Profile

  14. Maaf bertanya. Kincir air ini berfungsi atau sekadar replika?
    akubiomed recently posted..Juara didalam kehidupan sayaMy Profile

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge

Post Navigation