Kincir Air Kesultanan Tanah Melayu Melaka

Salam, salah satu tempat tarikan di Negeri Melaka iaituĀ Kincir Air Kesultanan Tanah Melayu Melaka, Kincir Air Kesultanan Melaka merupakan kincir air yang pertama dan terbesar di Malaysia dengan diameter 13.2m.

kincir air kesultanan tanah melayu melaka

Pembinaannya berdasarkan kepada Teknologi Tamadun Islam yang terdapat di Syria dan juga sepertimana yang terdapat di Lijang,China.

kincir air kesultanan tanah melayu melaka

Kincir Air ini khabarnya telah dibaiki semula dengan menelan belanja hampir 2 Juta, Memang tersangatlah unik, Kincir Air ini disambungkan dengan jambatan pejalan kaki menuju keĀ Melaka River Cruise

kincir air kesultanan tanah melayu melaka

Yeayyy kami!!

Aiman siap pesan, Ibu jalan elok-elok nanti roboh, ibu kan berat -..-”

23 Comments on Kincir Air Kesultanan Tanah Melayu Melaka

  1. Ikhwan Pauzi
    May 4, 2012 at 2:02 pm (2 years ago)

    hahah… komen aiman palin tak boleh blah..

    Reply
  2. puanbee
    May 3, 2012 at 4:13 pm (2 years ago)

    wah kakyan , mahal betul kincir angin tu ya …
    puanbee recently posted..Tunai janjiMy Profile

    Reply
  3. shraqs
    May 3, 2012 at 2:25 pm (2 years ago)

    Kerja2 pemuliharaan memang akan melibatkan kos yang tinggi. Bagi saya ianya berbaloi sebab berguna utk generasi akan datang sebagai bahan rujukan asal usul ketamadunan kerajaan Kesultanan Melayu Melaka, tinggalan sejarah senibina negara / pangaruh Islam dan menarik pelancong dari dalam & luar.
    shraqs recently posted..Di Mana Nak Dapatkan Profesional WordPress Theme PercumaMy Profile

    Reply
    • yanmie
      May 3, 2012 at 1:12 pm (2 years ago)

      teknologi yang digunakan agaknya yang membuatkan kosnya mahal, tetapi sayang masih tidak berfungsi, tak taulah kalau dah berfungsikan, baru ni kami pergi cuma macam itu sahaja keadaannya :D
      yanmie recently posted..Kincir Air Kesultanan Tanah Melayu MelakaMy Profile

      Reply
    • yanmie
      May 3, 2012 at 12:49 pm (2 years ago)

      Heheee sepatutnya saya yang tanya kat awak, dari apa yang saya tahu, pembinaan kincir air ini menelan belanja hampir 2 juta, sehingga kini ianya gagal berfungsi kerana kayu yang digunakan agak berat dan aliran air sungai melaka tidak bergerak membuatkan kincir air tersebut tidak berfungi, hal ini pernah menjadi isu juga, ntahlah saya pun tak berapa faham :D
      yanmie recently posted..Kincir Air Kesultanan Tanah Melayu MelakaMy Profile

      Reply

Leave a Reply

CommentLuv badge