Resepi Ayam Bakar

Salam, pagi tadi lagi myhero-hero teringin nak makan ayam bakar, so petang tadi buatkan diorang ayam bakar kegemaran diorang, budak kecik 2 orang nie memang minat sangat makan ayam bakar, kalau makan tu memang tak pandang dah orang belakang ke, kiri kanan ke, pandang ayam tu je sambil gigit sambil pandang ayam hihihi.

ayam bakar

Sebelum dibakar tadi, sempat lagi snap hihihi, nak resepi tak? serius sedap, bukan nak angkat bakul sendiri tapi tulah hakikatnya, hihihi sedap pada tekak anak-anak dan suami saya, orang lain saya tak tahu heee, ok saya share ye resepinya, kot-kot ada yang nak mencuba.

ayam bakar

Resepi Ayam Bakar

Bahan-bahan untuk memerap ayam

  • serbuk kari [agak-agak je, saya suka letak lebih sikit]
  • Perencah Nasi Goreng Kampung Adabi [1 peket kecik]
  • Sos Cili
  • Sos Tiram
  • Minyak bijan setengah sudu kecil
  • Serbuk kunyit sedikit
  • Kicap sedikit

Cara Memasak

  • Perap ayam bersama bahan-bahan diatas selama 30 minit
  • Oleskan loyang dengan majerin, susun ayam dalam loyang, kemudian bakar dalam oven selama 40 minit pada suhu panas 270 darjah.
  • Dah tu siap untuk dihidang dan bolehlah dimakan begitu saja ataupun bersama nasi

- Besok anak kata nak makan lagi ayam bakar ^_____^

30 Comments on Resepi Ayam Bakar

  1. monireana
    July 22, 2012 at 9:02 pm (2 years ago)

    Retains redwood not.will try it soonest!

    Reply
  2. kristin
    December 29, 2011 at 1:23 pm (3 years ago)

    Looks delicious..I want to try it..Thanks for sharing with us..I know my family will love this also..
    kristin recently posted..How Does Fractionation Seduction Work?My Profile

    Reply
  3. Juan
    December 14, 2011 at 8:21 pm (3 years ago)

    cuba kak yan buat resepi ayam percik pulak, dah lama saya cari resepi tuh yg rasa dia serupa macam ayam percik ayamas
    Juan recently posted..KelahirankuMy Profile

    Reply
  4. nurmisnan
    December 13, 2011 at 10:59 am (3 years ago)

    hik3… kak yan jadi chef perap ayam ler senang..

    guna perencah nasi goreng yer? unik tuh.. leh try..
    nurmisnan recently posted..Terima kasih kerana menjawabMy Profile

    Reply
    • yanmie
      December 13, 2011 at 11:04 am (3 years ago)

      chef perap ayam??

      Reply
  5. bardboo
    December 13, 2011 at 3:10 am (3 years ago)

    selalu sy bubuh lada hitam je untuk buat ayam bakar ni..nanti bolehla cuba letak serbuk kari plak..
    bardboo recently posted..Ammar Kena Tinggal!My Profile

    Reply
    • yanmie
      December 12, 2011 at 11:49 pm (3 years ago)

      @cikgu naman, ikan biasa bakar kat dapur je hihhi pakai daun pisang baru sedap, tapi kalau ayam tak pernah lagi bakar pakai daun pisang, ayam biasa masuk oven je :P
      yanmie recently posted..Resepi Ayam Bakar My Profile

      Reply
  6. akubiomed
    December 12, 2011 at 11:34 pm (3 years ago)

    Wah sosnya bua sendiri. Kalau saya pula suka hiris daging ayam supaya rempah itu dapat meresap kedalam daging ayam.
    akubiomed recently posted..Vaseline untuk bibir luka merekahMy Profile

    Reply
    • yanmie
      December 12, 2011 at 11:35 pm (3 years ago)

      @akubiomed, ayam tu memang ada hiris tu, sumbat dalam2 sikit dia punya rencah hihihi, makan ayam memang terasa sosnya tu, fuhhh serius sedap, hihihi *angkat bakul sendiri*
      yanmie recently posted..Resepi Ayam Bakar My Profile

      Reply
    • yanmie
      December 12, 2011 at 11:19 pm (3 years ago)

      @Ekspresi Ruang, memang ekspres, cuma beberapa minit je yang diperlukan untuk menyediakan bahan-bahan perapan tu, senang sangat, sedap!, biasa anak-anak dan suami suka makan yang resepi ni, kalau yang jenis blender tu diorang kurang makan, maybe yang ni lagi sedap kot, yang bestnya rempah2 kat loyang tu, perghhhh sedap, meresap pulak ke ayam tu, hihihi :D
      yanmie recently posted..Resepi Ayam Bakar My Profile

      Reply
  7. Rochelle
    December 12, 2011 at 10:47 pm (3 years ago)

    I want to try this it looks so delicious..Thanks for sharing this..
    Rochelle recently posted..PPIMy Profile

    Reply
    • yanmie
      December 12, 2011 at 10:54 pm (3 years ago)

      trylah, senang sangat tau, bahan2 pun takde susah nak sediakan, xperlu bawang2 ataupun nak kena blender bagai hihihi

      Reply

1Pingbacks & Trackbacks on Resepi Ayam Bakar

Leave a Reply

CommentLuv badge