Kedai Rakyat 1Malaysia

Salam, semalam tengok berita tv3 yang mana melaporkan bahawa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak semalam (rabu) telah  melancarkan Kedai Rakyat 1Malaysia.

kedai rakyat 1malaysia

Kedai Rakyat 1Malaysia ini diuruskan oleh Mydin Mohamed Holdings Bhd yang terletak di Stesen LRT Kelana Jaya, umum tahu bahawa barangan di Mydin sangat murah berbanding harga di tempat lain, begitu juga dengan Kedai Rakyat 1 Malaysia ini yang mana berkonsepkan pasar mini yang menjual pelbagai jenis barangan keperluan asas tanpa jenama, ianya dijual pada harga yang berpatutan.

kedai rakyat

Setakat ini setahu Yan, baru ada 1 Kedai Rakyat 1Malaysia nie, rasanya bagus jugak kalau ada banyak cawangan, tidaklah orang tertumpu hanya pergi ke satu tempat tu sahaja…kikiki selamat membeli belah -..-

*Sumber gambar Malaysiakini.com

- kalau ada kat bandar puteri klang kan best!

 

74 Comments on Kedai Rakyat 1Malaysia

  1. rajaiswari_1970@yahoo.com
    July 14, 2014 at 2:23 pm (2 months ago)

    Rajais
    Saya berminat untuk buka kedai 1malaysia.masaalah nya saya tidak tahu
    Cara untuk memohon.
    Saya berharap ada orang yang dapat membantu saya.hubungi saya .0103600032.

    Reply
  2. anthony choo choon soon
    November 14, 2013 at 1:17 pm (10 months ago)

    saya berminat buka kedai 1 malaysia ! boleh saya tahu syarat syarat ?

    Reply
  3. Sharif
    January 28, 2013 at 8:15 am (2 years ago)

    Saya perniaga lecillan…nak menggung 5 orang anak. saya nak besarkan perniagaan saya tapi susah sungguh nak buat pinjaman.

    syarat terlalu ketat.. kalau dapat bagi barang keperluan seperti mesin kasut dan peralatannya sudah cukup bagi saya. kerana saya mahir dalam pembuatan kasut kulit wanita dan lelaki.

    banyak tempahan saya terima tapi biasa lah perniaga tegar cam saya kerajaan pun tak bantu.

    kalau ada apa sumber2 dari badan kerajaan yanag boleh bantu.. hubungi saya sharifali.enterprise@gmail.com

    terima kasih…saya nak jadikan satru kedai kasut jenama 1 malaysia

    Reply
  4. wan ahmad
    December 13, 2012 at 10:03 am (2 years ago)

    saya sudah ada kedai di putrajaya masaalah bagaimana cara-cara saya hendak jadikan kedai
    saya kepada kedai satu malaysia

    Reply
  5. zulkifli bin basri
    August 27, 2012 at 1:35 pm (2 years ago)

    sya ingin mula perniagaan..tpi xthu perniagaan apa yg nk mulakn…sya ingin buka kedai 1MALAYSIA di gua musang kelantan…tpi xthu apa syarat-syarat yg prlu ada…blh bntu sy untuk kerjaya ni x????

    Reply
  6. malik
    July 31, 2012 at 10:32 am (2 years ago)

    saya berminat untuk buka kedai rakyat 1 malaysia,masaalahnye saye tidak tahu cara untuk memohon,,saya berharap ade orang yang dapat membantu saya,bagi sesiapa yang dapat membantu boleh menghubungi saya atau sms di nombor +60177222916/+60127445534

    Reply
  7. zaiton
    May 8, 2012 at 3:17 pm (2 years ago)

    saya berminat nak buka kedai 1malaysia di sibu sarawak, dan kuala lumpur/ petaling jaya. apa kah cara2nya

    terima kasih

    zaito

    Reply
  8. ellyiah binti petrus
    March 21, 2012 at 10:59 pm (2 years ago)

    SAYA SANGAT SANGAT BERMINAT MEMBUKA KEDAI 1 MALAYSIA NI DI KENINGAU SABAH….BAGAIMANA CARA-CARA MEMOHON UNTUK MEMULAKAN BISNESS NI….

    Reply
  9. asha
    January 13, 2012 at 9:58 pm (3 years ago)

    Bagaimana memohon kedai malaysia rakyat 1 malasia,saya ada modal modal untuk membuka kedai seperti kedai 1 rakyat tapi saya tak pasti bagai mana dan apakah syaratnya dan contact siapa.sesiapa di sini boleh bagi cadagan.terimakasiah.

    Reply
  10. ABG SU'UADI ABG YAK-SARAWAK
    January 13, 2012 at 7:56 pm (3 years ago)

    KAT KCH TAK ADER LG LA KR1M…….SAYA SANGAT BERMINAT……YANG TAHU PROSES / SUMBER TOLONG K……

    01115287127

    Reply
  11. norma rani
    December 28, 2011 at 3:50 pm (3 years ago)

    saya berminat untuk membuka KR1M di Perak. Saya ingin tahu cara untuk memohon, syarat2nye & berapa modal yang diperlukan?
    Terima Kasih…..

    Reply
  12. Richard W. Mahmud
    December 27, 2011 at 10:21 pm (3 years ago)

    Kepada siapa yang berkenaan,

    Saya nak tahu macam-mana nak memohon untuk membuka kedai rakyat 1Malaysia di Tuaran Sabah.Saya seorang bumiputra dan mempunya kedai baru di Laya-laya Tuaran.Saya berharap kerajaan BN dapat membantu rakyat, Sabah.

    Reply
  13. Nasa
    December 8, 2011 at 1:09 am (3 years ago)

    Salam..saya nak tanya ada tak kedai rakyat ni kat gua musang..saya ada premis di hadapan hospital baru bandar baru gua musang n saya berminat nak buka kedai ni..how’s the procedure?

    Reply
    • siti
      January 27, 2012 at 1:04 pm (3 years ago)

      sy pom duduk gua musang..may i know which one ur shop??dekat ngan kdai mamat tuw ke??

      Reply
  14. saras
    November 25, 2011 at 1:07 am (3 years ago)

    bolehkah org India buka kedai rakyat 1 malaysia ? berapa model dan apa syarat nia ? i berminat nak buka dekat rawang.

    Reply
  15. ahmad hilmy
    November 15, 2011 at 11:10 am (3 years ago)

    salam,

    saya nak tanya mcm nak jadi ahli buka kedai 1 malaysia tapi saya tiada budjet atau selainya cuma lokasi ader ler..

    Reply
  16. Diah zamri
    November 10, 2011 at 10:42 am (3 years ago)

    ble sy th lokasi kedai 1 m’sia kt kuantan kt mana?selain kt mydin….tlg ar sy nk tahu sangat….boleh sy meningkatkan ekonomi keluarga sy…pendapatan kami tak seberapa memandangkan ramai..org di perkampungan ini berkerja sebagai nelayan…harap dapat membantu…..

    Reply
  17. mohd.ridzuan
    November 3, 2011 at 10:03 pm (3 years ago)

    Salam.alhamdulllah kedai utk rakyat dh mula diperbesarkan sluruh ngra..kdai makan 1malaysia dan kedai runcit 1malaysia.satu nikmat yg tidak trhgga.

    Reply
  18. ivan
    November 1, 2011 at 5:56 pm (3 years ago)

    bolehkah org cina buka kedai rakyat 1 malaysia ? berapa model dan apa syarat nia ?

    Reply
  19. anuar amar
    October 17, 2011 at 7:59 am (3 years ago)

    saya de kedai runcit…tapi saya di tekan oleh pembekal barang…dan di tindas…saya nak tanya bolehkah kedai saya mendapatkan barang-barang kedai 1 malaysia…harap dapat tolong…

    Reply
    • matz
      November 24, 2011 at 2:03 am (3 years ago)

      @anuar amar, rasanya boleh.. sebanyak 20% jenama 1 malaysia.

      Reply
  20. Ummiekin
    October 16, 2011 at 10:10 pm (3 years ago)

    Salam, nak tanya sikit…kat JB tk de ke kedai 1 Malaysia ? Maklumlah segala harga barangan di JB agak tinggi dibandingkan negeri2 lain di Semenanjung. Sy dapat bezakan kerana 8 tahun sy duk kat S.Alam kos sara hidup di S.A tak setinggi di JB. Peniaga kat JB ni berlumba2 tuk naikkan harga barang sebab org di Singapura cukup rajin membeli-belah di sini. Pd mereka shopping di JB ni semuanya murah2 belaka especially bila diaorg tukar rate dari Dollar Singapura kpd RM. Disbbkan hal ni lah menjadi beban kepada penduduk JB yg berpendapatan rendah/serdahana. So bila ada alternatif yg bole mengurangkan beban org2 JB ni..especially kewujudan Kedai Rakyat 1 Malaysia, serba sikit dapat meringankan kos sara hidup kami di JB ni.

    Reply
    • Ummi
      October 24, 2011 at 1:24 pm (3 years ago)

      Betul tu, saya pun rasa ekonomi di Johor skarang semakin tinggi. W/pun saya bekerja dan mempunyai pendapatan tetap, tetapi dgn perbelanjaan yg tinggi setiap bulan, saya hanya dapat menyimpan 30% drpd pendapatan saya. Harap2 kedai 1 Malaysia ni dapat membantu membaikpulih ekonomi keluarga saya..;D

      Reply
  21. lily
    October 16, 2011 at 7:52 pm (3 years ago)

    nak tanya kedai baru yg baru bkak kat wangsa maju tu kat blah mana

    Reply
  22. johny
    October 14, 2011 at 10:19 pm (3 years ago)

    Sesiapa yg rasa mereka tak setaraf atau rasa bukan standard dia nak beli brg kat kedai 1 M’sia dipersilakan pi kat kedai @ pasaraya besar yg dia suka so tak perlulah bising2 brg kat kedai rakyat ni takde branded lah..itulah..inilah..byk kedai bleh pilih..so jgn diperlekehkan sesapa yg nak beli brg kat kedai rakyat ni..

    Reply
  23. cris
    October 11, 2011 at 12:22 pm (3 years ago)

    i nak open kedai rakyat 1 malaysia. how to go about?

    Reply
  24. yunchong
    October 11, 2011 at 10:57 am (3 years ago)

    Saya seorang cina nama CHONG CHOY YUN dari RAUB PAHANG boleh fahan Bahasa Malaysia dan Bahasa Cina.Harap saya amat berminat buka KEDAI 1 MALAYSIA bagainmana boleh dapat memulakan ?Berapa modal di perlukan ?RAUB PAHANG akan membuka KEDAI 1 MALAYSIA?Orang cina boleh dapat ?yuncce7023@hotmail.my!

    Reply
  25. ruzaimizakaria
    September 26, 2011 at 2:49 pm (3 years ago)

    berapa modal di perlukan untuk membuka kedai 1 malaysia di kedah.dan port dickson.saya amat berminat dan bagai mana cara nya

    Reply
  26. Mohamad Zamri
    September 5, 2011 at 2:04 pm (3 years ago)

    Rasanya kene contact dengan pihak mydin untuk pembukaan kedai 1 malaysia nie.. betul tak..
    Mohamad Zamri recently posted..Selamat Hari Raya 2011My Profile

    Reply
  27. melinda
    August 6, 2011 at 2:18 pm (3 years ago)

    Saya nak jadi ushawan dan nak tau boleh ke saya buka 1 cawangan di kawasan prai and bagaimana nak memulakan.

    Reply
  28. Aerol
    August 6, 2011 at 10:09 am (3 years ago)

    Saya berminat nak jadi pembekal makanan ringan, tapi macammana caranya?

    Reply
  29. faris
    July 27, 2011 at 9:20 pm (3 years ago)

    macam mana sya nk jd usahawan ek??saya teringin nk bkak kedai 1malaysia..

    Reply
  30. haedah sabran
    July 27, 2011 at 9:18 pm (3 years ago)

    orang johor pun hendak membelibelah di kedai rakyat 1 msia… cepatla buka cawangan d johor bahru….kami sentiasa menyokongnya…. lagila nak menyambut bulan puasa n hari raya nanti….

    Reply
  31. azura
    July 27, 2011 at 12:09 pm (3 years ago)

    cepat2 buka kedai 1mlysia kat klang…sy xsbr2 nk p shping…

    Reply
  32. nezam
    July 26, 2011 at 11:30 pm (3 years ago)

    majoriti penduduk di sekitar lembah kelang membeli-belah dan arif dengan harga barangan. kpd mydin yg mengendalikan kedai ini, mesti benar2 murah barangannya dan bukan provokasi @ manipulasi, ini penting kerana akan menjejaskan kepercayaan rakyat yang mula mahu menyokong kerajaan yg akan diterjemahkan dalam Pilihanraya nanti.

    Reply
  33. min
    July 10, 2011 at 7:49 pm (3 years ago)

    saya berminat untuk menyertai kedai 1 malaysia.bagaimanakah cara saya sebagai usahawan luar bandar ingin menyertainya.

    Reply
  34. sansan
    July 1, 2011 at 9:01 am (3 years ago)

    nape kerajaan x wat kedai 1 Malaysia sendri, kenapa under Mydin… Tapi saya sokong kedai 1 Malaysia… harga barangan skrang pun dah mahal.. harga mesti di kawal n Mydin mesti pastikan barangan dah expired x d jual lagi… coz ramai yg x semak expired bila beli barang.. Thanks PM.:lol:

    Reply
    • matz
      November 24, 2011 at 2:09 am (3 years ago)

      @sansan, sebab mydin adalah ushawan islam yg mampu melabur dan lawan pemborong, pembekal dan peniaga – peniaga tamak yg selama ni mengaut keuntungan atas kesusahan rakyat. bila kerajaan naik kan gaji terus depa menaikkan harga barangs esuka hati.. kerajaan naikkan minyak , depa terus depa gigit rakyat dengan kenaikan harga barang yg melampau lampau.

      kerajaan sebenarnya nampak bena ni berlaku dan cuba bertindak utk kurangkan kesusahan rakyat. tapi sayang.. ade lagi pihak yang menyerang kedai 1 malaysia dengan macam macam serangan dan hasutan.. depa taks enang lihat rakyat senang..

      Reply
  35. Anna
    July 1, 2011 at 8:49 am (3 years ago)

    Mini Market saya baru aja siap… size bangunan 20′ x 40′
    nak beli gondola aja dah kat 25K… belum masukkan barang lagi… kalau lah kedai 1 Malaysia nie nak sponser masukkan barang dia kedai saya…. saya amat2 berterima kasih kepada PM kita…. HARAPA DAPAT MEMBANTU…

    Reply
    • Anna
      July 1, 2011 at 8:54 am (3 years ago)

      Mini Market saya baru aja siap. Location kat Kota Tinggi Johor. Size bangunan 20′ x 40′
      nak beli Gondola aja dah kat 25K… belum masukkan barang lagi… kalau lah kedai 1 Malaysia nie nak sponser masukkan barang dia kedai saya…. saya amat2 berterima kasih kepada PM kita…. HARAP DAPAT MEMBANTU…

      Reply
  36. shakinah
    June 30, 2011 at 8:50 pm (3 years ago)

    Saya nak tahu bolehkah usahawan IKS nak letak produk keluaran mereka di kedai 1 Malaysia. Boleh ke tidak dan apakah syarat-syaratnya serta bagaimana caranya untuk turut serta. Sekian, terima kasih … Shakinah

    Reply
  37. hasni
    June 30, 2011 at 5:48 pm (3 years ago)

    tah apa2 tah

    Reply
  38. jamal
    June 27, 2011 at 11:44 am (3 years ago)

    buka la kat penang

    Reply
  39. dabunc
    June 26, 2011 at 2:57 am (3 years ago)

    nk gune pic leh x? credit to ur blog :cool: tq in advance

    Reply
  40. Blog Berita Online
    June 25, 2011 at 11:33 am (3 years ago)

    satu lagi taktaik monopoli dari mydin. memang akan memberikan keuntungan kepada rakyat tetapi akan merugikan pekedai/peruncit kecil-kecilan kerana risiko barang ttidak laku. peruncit ni terpaksa jual dgn harga tinggi sebab dh beli dari pemborong dgn harga yang tinggi. apa yang kerajaan perlu buat adalah dengan menyerap kenaikan harga barang pembekal/pemborong menaikkan harga barang so peruncit dapat menjual dgn harga murah.

    Reply
  41. Faris
    June 25, 2011 at 1:00 am (3 years ago)

    Wow! Begitu hebat idea PM kita yang ingin ringankan beban rakyat terutamanya membeli barang keperluan harian. Harap2 Kedai Rakyat 1 Malaysia ni buka di seluruh Malaysia untuk kemudahan rakyat Malaysia membeli-belah.

    Reply
  42. Anonymous
    June 24, 2011 at 2:48 pm (3 years ago)

    :grin: hidup 1 malaysia

    Reply
  43. puanbee
    June 24, 2011 at 1:17 pm (3 years ago)

    biar ade byk2 kedai mcm ni suka…

    Reply
  44. akubiomed
    June 24, 2011 at 12:20 pm (3 years ago)

    Baguslah kalau dapat membeli barangan runcit dengan murah tidaklah bergantung peruncit yang selalu memberi alasan itu ini untuk menaikka harga barang

    Reply
  45. wanmus
    June 24, 2011 at 8:24 am (3 years ago)

    harap tercapai matlamat kerajaan nak bantu rakyat..jgn sekadar nama je lah..

    Reply
    • Penyokong
      June 24, 2011 at 8:44 am (3 years ago)

      wanmus ni pembankang ni..i know..hehe

      Reply
      • wanmus
        June 24, 2011 at 9:02 am (3 years ago)

        hahaa..statement berbahaya tu..salah..saya sokong kerajaan cuma apa yg betul kita sokong, apa yg perlu diperbetulkan, kita ingatkan..

        Reply
  46. eiela
    June 24, 2011 at 3:08 am (3 years ago)

    harganya mesti murah kan.

    Reply
  47. titan
    June 24, 2011 at 1:52 am (3 years ago)

    hoho..mesti ramai orang pergi kedai nih. hehe..

    Reply
  48. alin
    June 24, 2011 at 12:56 am (3 years ago)

    jauh no la nk g kt kelana jaya tu…org2 ampang payah skit la nk smpai…nak gak gaser bli brg2 yg lebih murah serta berkualiti baik. pasni kene suggest bukak kt setiawangsa ke…wangsamaju ker…keramat ker…x pn bkak kt wangsa walk tu pn ok gak

    Reply
  49. Sabahan Bloggers Club
    June 23, 2011 at 10:55 pm (3 years ago)

    Kedai Mydin rupanya. patut ler cepat jer jenama 1Malaysia ni keluar…. :D

    Reply
  50. Pacifista - X
    June 23, 2011 at 9:34 pm (3 years ago)

    salam…

    pekerja semua bangsa ada ke?

    Reply
  51. Sarah
    June 23, 2011 at 8:53 pm (3 years ago)

    Nampak cam ada rokok je kat kaunter… kalau kat kedai ni, rokok pun jd murah ke? Hmm…

    Reply
  52. Myvitrd
    June 23, 2011 at 5:19 pm (3 years ago)

    Hope dapat membantu rakyat yg susah

    Reply
  53. alex adriana
    June 23, 2011 at 5:05 pm (3 years ago)

    bagusnya Mydin buat kedai camnih. huhu..

    Reply
  54. Lizz
    June 23, 2011 at 3:49 pm (3 years ago)

    wah!!!! ini rupanya kedai 1 Malaysia yg sibuk2 org kat twitter cakapkan eh? kat JB ade??heheheh

    Reply
  55. suri
    June 23, 2011 at 3:40 pm (3 years ago)

    la yeke kat mydin yg expired pun jual lg..kena buat aduan tuh, sian klu termakan. tp konsep kedai ni bgus la, bkn kita nak bli brand pun kan

    Reply
  56. Ali ridha
    June 23, 2011 at 2:55 pm (3 years ago)

    pasaraya Mydin kat kawasan aku pun
    masih tak buka.harap buka lah satu
    kedai rakyat 1 malaysia. :neutral:

    Reply
  57. Anonymous
    June 23, 2011 at 2:38 pm (3 years ago)

    Please check on the expired date before you buy anything from this shop.

    Reply
    • reezwan
      June 24, 2011 at 12:33 am (3 years ago)

      Totally agreed..

      Juz hopping that MYDIN not repacking the expired material to the new packing.

      I think that’s how MYDIN shoppe price are so cheap. Please think bout this…

      Reply
  58. Twit N View
    June 23, 2011 at 2:31 pm (3 years ago)

    harap2 walaupun murah kualiti nyer tidak terabai, takut bila ramai org pendapatan rendah beli kena sakit plak, dah nk kena keluar duit utk rawatan pula, takde ler berjimat dan membantu jadinya…igt2 yer Mydin..

    org pakai keter besar ada join sekali tak beli kat situ?
    harap2 takde ler coz korg kan mampu utk beli yg mahal2 punya… :)

    Reply
  59. wazy
    June 23, 2011 at 1:04 pm (3 years ago)

    Lepas ni harap-harapa da kat Johor plak

    Reply
  60. izwan
    June 23, 2011 at 12:51 pm (3 years ago)

    peluang perniagaan bagi pks nih

    Reply
  61. Ikhwan Pauzi
    June 23, 2011 at 12:49 pm (3 years ago)

    kadang-kadang kat mydin, barang yang da rosak pon masih display lagi. haha

    Reply
  62. Ayabizz
    June 23, 2011 at 12:22 pm (3 years ago)

    Hopefully ada kat Sabah… :grin:

    Reply
  63. Anonymous
    June 23, 2011 at 11:06 am (3 years ago)

    kedai rakyat ni ada kat kelana jaya aje ke?

    Reply

Leave a Reply

CommentLuv badge