Harga Ikan Patin RM13K Pelanggan Restoran Tergamam

Salam semua, fuh terkejut baca pasal harga ikan patin 13k yang dikenakan oleh sebuah restoran di Temerloh Pahang kepada sekumpulan 50 pelanggan yang makan menu tengahari hidangan masakan kampung dan ย termasuklah menu ikan patin di sebuah restoran di Temerloh.

ikan patin

Kalau dah 50 orang 13K bermakna satu kepala RM260, mak aiiii!!! bukan pelanggan tu je tergamam, yang menaip nie pun nak terjojol bijik mata…heeee, mahal okeh! kalauย makan kat hotel 5bintang pun rasanya tak semahal macam restoran tu kot, paling mahal pun buffet 1 kepala lingkungan 100-150, tu pun makan banyak hidangan.

Peluang anda untuk memiliki iPad2, klik bawah!!

Contest Apple iPad 2

So lepas nie sesiapa yang teringin nak makan ikan patin kat mana-mana restoran, kenalah tanya siap-siap seketul ikan patin tu berapa..hehe kang tak pasal-pasal kena macam 13K nie..ewwieeuuu kalau orang bujang tu dah boleh guna duit tu untuk kawin..ehehe

Bernama difahamkan ikan patin buah atau patin muncung dijual pada harga antara RM90 dan RM120 sekilogram, dan apabila dimasak, ia dijual dengan harga RM25 hingga RM35 seketul mengikut saiznya.

Ikan patin sangkar pula berharga RM15 sekilogram, dan jika dimasak, dijual antara RM5 dan RM7 seketul.

Ikan patin sungai berwarna kelabu manakala patin sangkar berwarna cerah dan putih di bahagian sisik atas dan bawahnya pula berwarna kemerahan serta banyak lemak. Sumber Malaysiakini

ikan patin muncung

Gambar Ikan Patin Muncung

Nampaknya pihak berwajib kena pantau hal macam nie dan difahamkan Kejadian itu kini menjadi bualan peniaga serta penduduk di daerah Temerloh.

Penjelasan Kenapa Ikan Patin Muncung Mahal

komen ikan patin

Komen atas tu adalah komen dari orang pahang sendiri…heeee, so dah tau kenapa ikan patin muncung tu mahal..kehkeheh. ntah betul ntah tidak ada gigi emas…hahaa, org pahang tu yang jawab okeh!

Nota Yanmie : Lepas nie ramailah yang nak menangkap ikan patin yea..nnggggee~~

About yanmie 2603 Articles
Engage me on food review, product review, advetorial post and etc, do not hesitate to contact me at yanmie82@gmail.com , thank you :)

73 Comments

  1. Bagi saya mmg terlalu mahal…pengusaha restoran sepatutnya beri tahu kpd plnggan dlu….tapi kwn2..pasal harga ikan sungai liar terutama patin muncung..mmg mahal..sbb rasanya berbeza..dan patin muncung xde kt tmpt lain…itu keunikan sungai pahang…dan rasa ikan patin buah@juara di semenanjung ni sy boleh bagi tahu yang rasa ikan patin sungai pahang terbaik…sy bukan org pahang…jd jgn nk blame sy pulak next…(penggemar ikan sungai&pemancing tegar around mlaysia)

  2. uat RED yg komen kt atas tue….nie saya nak sekolahkan ckit…utk pemgetahuan …..PATIN BUAH HANYA TERDAPAT DI SUNGAI PAHANG SAHAJA…..TIADA DI SUNGAI2 LAIN SELAIN SUNGAI PAHANG…..MMG BOLEH MKN TETAPI IANYA ADALAH BAKA PATIN KOLAM YG DIJUAL DIPASAR BORONG TU…N BUKANNYER SPESIS YG LIAR SAMA DRI SG PAHANG…..APE YG SAUDARA KOMEN ADLAH TIDAK BENAR SAMA SEKALI….PATIN BUAH SG PAHANG LEBIH JAUH BERBEZA DRI PATIN YG SAUDARA TANGKAP KT SG DENGKIL….rupe da lain da semestinyer rasa pon lain…so jgn nak memandai 2 menyamakan patin sg denkil sama ngn patin sg pahang k….

  3. ikan patin temerloh mahal sb kualiti la…gua keje pasar borong selayang tu tgk patin2 tempat len mcm ape je…temerloh terbaik

  4. Ape la….
    aku tak makan patin.. tapi kat Selangor banting banyak gler patin buah..
    bila mancing dapat sekor 4 kilo jual dgn harga RM30 je harga cincai..
    itu pun patin Liar jugak, patin buah…lain la kalau patin sg kelang yg tercemar tue.
    aku rasa org termeloh terlampau taksub dgn ikan patin ni.. mcm makanan yg sedap sangat… padahal ikan patin liar sungai yg tak tercemar mmg sedap & sama jew…….

    benda ni dari dulu duk kecoh2 patin sedap2..sbb senang dapat & lama2 bila dah kurang jadi la citer dh susah nak dapat la..ape la, dah mahal la.. gini la..gitu laa… ade yg tak pernah rasa la… ade yg tak pernah tenggok la….nak rasa tunggu org dapat mancing la..3 tahun mancing baru dapat laa…mancing kat lubuk buaya baru naik patin la..patin muncung satu kilometer baru bleh dpt 1 ekor kat sungai la… last2 harga rm270 sekilo…. bukan sg pahang jew sedap ikan patin nya diberitakan… sg kinta,sg selangor,sg Paka, sg kelantan & mcm2 sg lagi lahhhh…………….tapi cuma yg membezakan..sg tu sg hulu & masakan yg sedap…cara masakan betul. Aku rasa masakan patin dh ber’evolusi jadi sedap sbb dulu banyak patin kat sg pahang & org try mcm2 cara untuk dptkan sukatan atau cara masakan terbaik untuk patin. sbb tu la sedap sket dari masakan di tempat2 lain….wal hal..bendanya samaaa jew…. adoyyyyyyyyyy.. sekian.

    • Maaf encik..sy org jhr..sy bkn nk menang kn sesape..sy pnh mnncing kt sg.manggis..banting”ok..sy mkn…rse ikan patin sungai dengkil@banting xsamA rsa dgn patin sungai pahang…ternyata patin sungai pahang mmg sedap…

  5. mesti tuan kedai ni x da duit nk byr utang along tu pasal dia kapak giler2…apa la yg sedap sgt ikan patin ni…biasa je…cuma pada tukang masak kalu pandai masak, ikan puyu pn lbh sedap dari ikan patin….sy x mkn ikan patin hehe….

  6. Salam semua kengkawan,

    oak nak kabo, yang mahal tu mestilah yang sedapkan, patin muncung tu patin muncung le..dia tak sama ngn patin2 yang lain, kalau dah semangkuk gulai tempoyak tu RM130 dan kalau yang makan tu gelojoh,,hehe memang le tak cukup2..satu kawah pun boleh abis…kalau satu kawah boleh dapat 100 mangkuk..apa citernye ye..oak ni peninjau sg jelai nu..tapi patin skng ni dah tak muncung2 lagi..tak macam tahun2 80-an dulu..so tak heran le makanan dah mahal2 belaka..

  7. ada orang tempat sana bagitahu, sebenarnya diorang tempah utk 300 orang, dan satu kepala dalam lebih kurang rm45, tp yg dtg 50 org je…thats why lah…xtaw la kn..

  8. Tepuk dada tanye selera lar…..nak sedap mmg lar kne byar mahal….setakat mkn patin rm14 sekilo tue ape brg, pasal patin Tue yg bela kt sngkar sungai jer….sme jenis ngn patin kolam yg x smpai rm5 sekilo….harga patin muncung sekilo hmpir rm1k…harga di Kuala krau pd hjg thun lpas….patin buah rm150 sekilo di jerantut….patin lawang rm48 sekilo….n patin juara rm25 sekilo….smua nie adalah 4 jenis ikan patin liar sg pahang….yg kedai caj smpai rm13 k tue bkn restoran, ianya taraf gerai majlis jer….n bil sebanyak tu hmpir 200 yg mkn….n mcm2 yg dorg mkn….bkn patin jer….udang gala,,kerai, ikan lais n tk bngks lg…

  9. Salam,insiden begini sudah terjadi,melibatkan ikan patin juga,so moral of the story jangan makan atau kalau teringin nak makan ,tanya harga dulu.Kalau tuan kedai itu jujur dia sepatutnya beritahu pelanggan tentang harga ,tetapi ayat kena berlapik takut menyinggung pulak.After all kalau tak makan bukannya mati pun, banyak ikan lain.My personal experience I dont like the taste of it,mungkin tuan kedai tu x pandai masak kot.

  10. : beli tempoyak banyak2dan bli lida kecik sekilo masak patin yg jual kat pasaraya 4.50 sekilo satu kampong blih makan dan jgan lupa ajak aku join gerenti licin punya

  11. apa yang susah dan baik mestilah mahal…. itu 13k murah ler…. bukan senang nak jadi dewasa,tangkap dan masak… takde duit beli lah yang senang dan murah…. saya suka yang sedang-sedang saje….

  12. ๐Ÿ‘ฟ tang mana la sedapnya ikan patin tu.. takle sedap sangat. sedap lagi ikan kelah…. dah tentu makan kelah goreng dgn nasi kosong je tampa kuah. Pun boleh habis 4 pinggan.

  13. sepatutnya pelanggan tanya harga dulu@peniaga pamer harga..baru order makanan..tak salah tanya harga makanan taklah jadi mcm kejadian nie..

  14. hahahaha…akak melawak je lah yan oiii.. ๐Ÿ˜› kalau ada emas sekali pun tak sanggup akak nak makan lah.. ๐Ÿ˜› akak yang orang pahang ni pun makan ikan patin yang beli sendiri masak sendiri..kompem best dan murah.. ๐Ÿ˜›

  15. nk kate lawak pown ade, nk marah pown ade…. sedap sgt ke makan ikan patin kt temerloh??? sampai 13k regenyer….. mmg xlogik….. kalo nk tau harge seekor patin u bleh dpt rm14 sekilo…. seekor belom tentu sekilo…… jd ini sememangnye perlukan pengawasan dan penguatkuasaan untuk harga ikan patin…. xbleh la bg peniaga senang lenang cekik darah…..

    • Cik fizah…saya setuju kalau awak cakap harga 13k tu terlalu mahal…tapi awak xboleh pertikai harga ikan di ternak dgn harga ikan liar…awak xtaw pape pasal value ikan sungai.@ikan sunagi liar…baik awk diam je..org xsakit hati…..ok…(pengemar ikan sungai&pemancing tegar around mlaysia…

  16. wah!!! msti ikan patin ni makan cicak tokek tu yg harganya mahal…he3…abis la cicak tokek xde market lg, sang patin muncung dh amik alih pangkat…hihihiii…

  17. klau ikan tu mahal sekalipn… tp rasanya kos nk memasaknya pn x smpai RM200 bg sekilogram ikan.. mmg tamak giler pengusaha restoran tu.. tau halal ke x? Klau untung melebih2 rasanya dh bleh jatuh haram..

  18. pating muncung mmg agk mahai…suami ain sendiri bela patin sangkar…klu kitaorg dpt patin buah,mmg kitaorg akan juai dari mkn kerana isi pahit…hehehhe…pahit la sebab mahai…:)
    ain recently posted..Penyakit MMy Profile

  19. aku rasa ni macam cerita ulangan. dulu pernah jadi gini. kat temerloh juga rasanya. sebab patin tu bukan patin bela. memang mahal.

    so orang luar yang berani mati tak sangka yang patin buah mahal. p.s kalau mancing dapat patin buah baik jual dari makan sendiri haha
    syafiq recently posted..Member Aku TerbakarMy Profile

  20. Memang mahal ikan patin muncung, Azie pernah makan kat temerloh tu.. tapi patin yg x berapa muncung ler huuuu..tu pun mahal jugak..better beli yg x der muncung ler hiii.. masak sendiri, yum

  21. sumber terkini…gigi setiap ikan patin ni ada emas..so setiap yg makan tu boleh bawak balik gigi dia sekali..kira dah pakej lah tu rm260..kira murah lah..rege emas 1 gran berapa dah…hahahahaha.. ๐Ÿ˜›

Leave a Reply

Your email address will not be published.




CommentLuv badge