Salam semua, baru-baru nie tengok berita kat TV3 pasal status halal kopi luwak, yang mana Kopi luwak adalah biji kopi yang ditemui pada kotoran luwak, sejenis haiwan tupai yang banyak hidup di pinggir hutan berhampiran perkebunan teh.

Kopi luwak terkenal dengan harganya yang cukup mahal,  anggaran secawan kopi luwak berharga ribuan ringgit, mahal bukan? kalau Yan tak sanggup lah nak minum secawan kopi dengan harga sampai beribu ringgit.
.
Namun, menurut Oprah Winfrey dalam salah satu episod talkshow-nya, di Amerika, harga secawan kopi luwak dipasaran mencapai US $ 50 (Rp 500 ribu). Dan, dalam bungkusan dijual sekitar US $ 600 (Rp 60 juta) per 4,5 kg. Itulah sebabnya kopi ini digelar kopi termahal di dunia. Alasan kopi ini mahal dan istimewa, karena proses menjadi kopinya yang unik.

Kopi Luwak at the oprah show’s

Starting off the list at $160 per pound is Kopi Luwak, this is followed by Hacienda La Esmeralda (Panama, $104/lb), Island of St. Helena Coffee Company ($79/lb), El Injerto (Guatemala, $25-50/lb), Fazenda Santa Ines (Brazil, $50/lb), Jamaica Blue Mountain ($49/lb), Los Planes (El Salvador, $40/lb), Kona ($34/lb), Starbucks Rwanda Blue Bourbon ($24/lb), Yauco Selecto AA (Puerto Rico, $22/lb), Fazenda Sao Benedito (Brazil, $21/lb).

If you want to make this special coffee as a gift for that special person, you can click here and see some Kopi Luwak products . Cretit to Dcaffecoffe

Secara alamiah, luwak mempunyai insting memilih biji kopi yang benar-benar masak dan patut dimakan. Di dalam pencernaan luwak, biji kopi mengalami reaksi kimiawi dengan enzim pencernaan luwak. Proses inilah yang memberikan rasa berbeza pada kopi luwak dan dari kotoran luwak tersebutlah biji kopi yang terbaik akan diproses menjadi kopi luwak. Credit to VivaNews

Sesiapa yang mampu meneguk secawan kopi luwak tu sharelah pengalaman korang nanti yea, jangan risau! Kopi Luwak adalah Halal. Yan tak mampu nak minum secawan kopi luwak, seteguk apatah lagi…ehehe yelah dengan harga ribuan ringgit pulak tu. kalau dapat free ok jugak…nnggee~~~ *eksyen je, x sanggup sebenarnya..hahaha*

36 Thoughts on “Kopi termahal di dunia – Kopi Luwak

  1. Kalau murah pn@sape2 nk bg free pn x sggup nk minum…geli!

  2. numpang nitip dagangan, bias cepat laku, kopi luwak di jual murah, datang saja ke http://pajarbulan.blogspot.com sekarang, mumpung belum habis

  3. pirdianus on November 5, 2010 at 12:15 am said:

    kopi luwak mahal banget, tapi di sini ada yang jual murah, kunjungi

  4. Ustaz-ustaz mengatakan kalau kita makan cempedak atau nangka atau apa buah yang berbiji dan tertelan bijinya, sepakat ulama’ mengatakan bahawa jika kita buang air besar dan terdapat biji tersebut dan tiada cacat pula maka harus untuk kita memakannya kembali setelah dicuci bersih (Biasanya orang dulu-dulu suka merebus biji nangka,cempedak dan durian).

    Jika biji tersebut rosak seperti pecah dan retak, maka tidak halal lagi dimakan kerana telah dimasuki najis ke dalamnya. Begitulah adanya perkongsian saya. Terima kasih.

  5. Bukan tupai tapi musang

  6. mangguk on July 24, 2010 at 7:44 pm said:

    korang pasti pernah makan jagung atau cucur jagung dan sejenis ngan nya.ke esokan paginya waktu korang melepas hajat,perasan tak kalau biji jagung tu keluar balik.knp tak de fatwa kalau jagung tu boleh dikutip balik dan di jual ngan harga yg berkali lipat.barang najis tetap najis.tak leh makan, sebab keluar dr lobang najis…eeee….

  7. cari le kopi lain, x de maknenyeee…
    fuzriown recently posted..Jemnye hari niiiMy Profile

  8. urgh!! kalau kopi mahal tapi tak bersih tak guna jugak kan.. baik minum air kosong.. :D
    Stargone recently posted..Kemalangan Di Bandar Baru BangiMy Profile

  9. x suka kopi =)

    kopi buatkan kepala saya jadi pening …
    zqah recently posted..Gagal Ya – aku memang gagal tapi ini nikmat dari AllahMy Profile

  10. erk….mmg x lalu la koz…

    nak try?lagi la xmo…>_<
    kozumi_ro@budak nakal recently posted..DesignWidget Jam Budak NakalMy Profile

  11. cikmin on July 22, 2010 at 5:19 pm said:

    eeewww..tak lalu la nak minum … :P
    cikmin recently posted..Passion Fruit Body GelWangi la body lepas niMy Profile

  12. kopi termahal di dunia http://bit.ly/cZBMpf cekidauttt :)

  13. hari tu tengok Chef Wan minum kopi ni.. Tergamak dia minum, kalau aku idak ler..
    syani recently posted..Banci Penduduk- Sudahkah andaMy Profile

  14. walaupun status halal..
    cam tak lalu jek nk telan…

  15. smalam baru member cakap pasal kopi ni..hik3…member pernah try,tak sedap mana pun tapi katanya bagus untuk…..*****
    eyriqazz recently posted..Jangan Pandang Sebelah MataMy Profile

  16. Ada jugak tengok kat discovery baru ni.. eee…. agak geli sbnarnya nak minum.. hehe.. pelik2 la manusia sekarang.
    fahmi ibrahim recently posted..Krisis Istana Kelantan Kian MeruncingMy Profile

  17. Pingback: Tweets that mention Kopi termahal di dunia – Kopi Luwak | yanmieonline.com -- Topsy.com

  18. x sanggup den.. hahaha.. :P

  19. halal? tv3 kata haram.
    Zala Wajik recently posted..Kalau Kau Hebat- Tidak MengapalahMy Profile

  20. Kopi termahal di dunia – Kopi Luwak http://bit.ly/9Luonu

  21. Blog updated : kopi termahal di dunia http://bit.ly/cZBMpf cekidauuddd :)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge

Post Navigation