Kopi termahal di dunia – Kopi Luwak

Salam semua, baru-baru nie tengok berita kat TV3 pasal status halal kopi luwak, yang mana Kopi luwak adalah biji kopi yang ditemui pada kotoran luwak, sejenis haiwan tupai yang banyak hidup di pinggir hutan berhampiran perkebunan teh.

Kopi luwak terkenal dengan harganya yang cukup mahal,  anggaran secawan kopi luwak berharga ribuan ringgit, mahal bukan? kalau Yan tak sanggup lah nak minum secawan kopi dengan harga sampai beribu ringgit.
.
Namun, menurut Oprah Winfrey dalam salah satu episod talkshow-nya, di Amerika, harga secawan kopi luwak dipasaran mencapai US $ 50 (Rp 500 ribu). Dan, dalam bungkusan dijual sekitar US $ 600 (Rp 60 juta) per 4,5 kg. Itulah sebabnya kopi ini digelar kopi termahal di dunia. Alasan kopi ini mahal dan istimewa, karena proses menjadi kopinya yang unik.

Kopi Luwak at the oprah show’s

Starting off the list at $160 per pound is Kopi Luwak, this is followed by Hacienda La Esmeralda (Panama, $104/lb), Island of St. Helena Coffee Company ($79/lb), El Injerto (Guatemala, $25-50/lb), Fazenda Santa Ines (Brazil, $50/lb), Jamaica Blue Mountain ($49/lb), Los Planes (El Salvador, $40/lb), Kona ($34/lb), Starbucks Rwanda Blue Bourbon ($24/lb), Yauco Selecto AA (Puerto Rico, $22/lb), Fazenda Sao Benedito (Brazil, $21/lb).

If you want to make this special coffee as a gift for that special person, you can click here and see some Kopi Luwak products . Cretit to Dcaffecoffe

Secara alamiah, luwak mempunyai insting memilih biji kopi yang benar-benar masak dan patut dimakan. Di dalam pencernaan luwak, biji kopi mengalami reaksi kimiawi dengan enzim pencernaan luwak. Proses inilah yang memberikan rasa berbeza pada kopi luwak dan dari kotoran luwak tersebutlah biji kopi yang terbaik akan diproses menjadi kopi luwak. Credit to VivaNews

Sesiapa yang mampu meneguk secawan kopi luwak tu sharelah pengalaman korang nanti yea, jangan risau! Kopi Luwak adalah Halal. Yan tak mampu nak minum secawan kopi luwak, seteguk apatah lagi…ehehe yelah dengan harga ribuan ringgit pulak tu. kalau dapat free ok jugak…nnggee~~~ *eksyen je, x sanggup sebenarnya..hahaha*

36 Comments on Kopi termahal di dunia – Kopi Luwak

  1. Norra
    February 26, 2011 at 6:22 pm (4 years ago)

    Kalau murah pn@sape2 nk bg free pn x sggup nk minum…geli!

    Reply
  2. pirdianus
    November 5, 2010 at 12:15 am (4 years ago)

    kopi luwak mahal banget, tapi di sini ada yang jual murah, kunjungi

    Reply
  3. jamal
    October 3, 2010 at 8:47 pm (4 years ago)

    Ustaz-ustaz mengatakan kalau kita makan cempedak atau nangka atau apa buah yang berbiji dan tertelan bijinya, sepakat ulama’ mengatakan bahawa jika kita buang air besar dan terdapat biji tersebut dan tiada cacat pula maka harus untuk kita memakannya kembali setelah dicuci bersih (Biasanya orang dulu-dulu suka merebus biji nangka,cempedak dan durian).

    Jika biji tersebut rosak seperti pecah dan retak, maka tidak halal lagi dimakan kerana telah dimasuki najis ke dalamnya. Begitulah adanya perkongsian saya. Terima kasih.

    Reply
  4. jamal
    October 3, 2010 at 8:38 pm (4 years ago)

    Bukan tupai tapi musang

    Reply
  5. mangguk
    July 24, 2010 at 7:44 pm (4 years ago)

    korang pasti pernah makan jagung atau cucur jagung dan sejenis ngan nya.ke esokan paginya waktu korang melepas hajat,perasan tak kalau biji jagung tu keluar balik.knp tak de fatwa kalau jagung tu boleh dikutip balik dan di jual ngan harga yg berkali lipat.barang najis tetap najis.tak leh makan, sebab keluar dr lobang najis…eeee….

    Reply
    • yanmie
      July 24, 2010 at 9:37 pm (4 years ago)

      ye betul tu…x sanggup eewweewwww

      Reply
    • tri
      January 7, 2011 at 2:27 pm (4 years ago)

      @mangguk,
      makan telur gaK????
      tuh telur juga keluar dari lobang najis weeeeeeeeeeeeee

      Reply
    • yanmie
      July 23, 2010 at 7:15 am (4 years ago)

      hahahaa mmglah kak…eeeiii geli

      Reply
    • yanmie
      July 23, 2010 at 7:15 am (4 years ago)

      ye2….betul tu…geli..mcm2 lah manusia sekarang nie kan :)

      Reply
    • yanmie
      July 23, 2010 at 7:14 am (4 years ago)

      akak minum gak kopi tp bukan kopi o…tp mc zqah gak ler xleh bnyk nnti pening pale

      Reply
    • yanmie
      July 23, 2010 at 7:14 am (4 years ago)

      hahaha ala koz try jerk..hahaaa dh try nnti bitau akak apa rasanya yea… :)

      Reply
    • yanmie
      July 23, 2010 at 7:13 am (4 years ago)

      hahaha samalah jugak kak

      Reply
    • yanmie
      July 23, 2010 at 7:13 am (4 years ago)

      hahaha yeker chef wan minum kopi luwak tu..eeeiiiiyeekkk….geli..keh3

      Reply
  6. kakngah
    July 22, 2010 at 4:43 pm (4 years ago)

    walaupun status halal..
    cam tak lalu jek nk telan…

    Reply
    • yanmie
      July 22, 2010 at 4:52 pm (4 years ago)

      hahhahaa geli kan…

      Reply
  7. eyriqazz
    July 22, 2010 at 4:33 pm (4 years ago)

    smalam baru member cakap pasal kopi ni..hik3…member pernah try,tak sedap mana pun tapi katanya bagus untuk…..*****
    eyriqazz recently posted..Jangan Pandang Sebelah MataMy Profile

    Reply
    • yanmie
      July 22, 2010 at 4:54 pm (4 years ago)

      oh yeker….bagus utk apa??? meh bitau…hahahaa

      Reply
    • yanmie
      July 22, 2010 at 4:53 pm (4 years ago)

      memang geli…dah tu rege ribuan ringgit pulak tu…x padan dgn keluar dari *&*@#** hahhaha

      Reply
  8. Mr.Bintang
    July 22, 2010 at 4:19 pm (4 years ago)

    x sanggup den.. hahaha.. :P

    Reply
    • yanmie
      July 22, 2010 at 4:33 pm (4 years ago)

      hahhaa yea2 ku jua x sanggup..eksyen je tu..keh3

      Reply
    • yanmie
      July 22, 2010 at 4:25 pm (4 years ago)

      apa yang saya dengar kat TV3 2 hari lepas kata kopi luwak halal kerana dia cuma makan kulit kopinya sahaja dan yang bahagian dalam kopi menatang tu x usik pun
      sebab tu kopi nie halal diminum..

      Reply
        • yanmie
          July 22, 2010 at 4:35 pm (4 years ago)

          hahhaa takpe2…kita x minum pun kopi tu..try google..mmg diorg kata kopi luwak nie halal…

          Reply

1Pingbacks & Trackbacks on Kopi termahal di dunia – Kopi Luwak

  1. [...] This post was mentioned on Twitter by yanmie, yanmie. yanmie said: Blog updated : kopi termahal di dunia http://bit.ly/cZBMpf cekidauuddd :) [...]

Leave a Reply

CommentLuv badge