Kopi termahal di dunia – Kopi Luwak

Salam semua, baru-baru nie tengok berita kat TV3 pasal status halal kopi luwak, yang mana Kopi luwak adalah biji kopi yang ditemui pada kotoran luwak, sejenis haiwan tupai yang banyak hidup di pinggir hutan berhampiran perkebunan teh.

Kopi luwak terkenal dengan harganya yang cukup mahal,  anggaran secawan kopi luwak berharga ribuan ringgit, mahal bukan? kalau Yan tak sanggup lah nak minum secawan kopi dengan harga sampai beribu ringgit.
.
Namun, menurut Oprah Winfrey dalam salah satu episod talkshow-nya, di Amerika, harga secawan kopi luwak dipasaran mencapai US $ 50 (Rp 500 ribu). Dan, dalam bungkusan dijual sekitar US $ 600 (Rp 60 juta) per 4,5 kg. Itulah sebabnya kopi ini digelar kopi termahal di dunia. Alasan kopi ini mahal dan istimewa, karena proses menjadi kopinya yang unik.

Kopi Luwak at the oprah show’s

Starting off the list at $160 per pound is Kopi Luwak, this is followed by Hacienda La Esmeralda (Panama, $104/lb), Island of St. Helena Coffee Company ($79/lb), El Injerto (Guatemala, $25-50/lb), Fazenda Santa Ines (Brazil, $50/lb), Jamaica Blue Mountain ($49/lb), Los Planes (El Salvador, $40/lb), Kona ($34/lb), Starbucks Rwanda Blue Bourbon ($24/lb), Yauco Selecto AA (Puerto Rico, $22/lb), Fazenda Sao Benedito (Brazil, $21/lb).

If you want to make this special coffee as a gift for that special person, you can click here and see some Kopi Luwak products . Cretit to Dcaffecoffe

Secara alamiah, luwak mempunyai insting memilih biji kopi yang benar-benar masak dan patut dimakan. Di dalam pencernaan luwak, biji kopi mengalami reaksi kimiawi dengan enzim pencernaan luwak. Proses inilah yang memberikan rasa berbeza pada kopi luwak dan dari kotoran luwak tersebutlah biji kopi yang terbaik akan diproses menjadi kopi luwak. Credit to VivaNews

Sesiapa yang mampu meneguk secawan kopi luwak tu sharelah pengalaman korang nanti yea, jangan risau! Kopi Luwak adalah Halal. Yan tak mampu nak minum secawan kopi luwak, seteguk apatah lagi…ehehe yelah dengan harga ribuan ringgit pulak tu. kalau dapat free ok jugak…nnggee~~~ *eksyen je, x sanggup sebenarnya..hahaha*

36 thoughts on “Kopi termahal di dunia – Kopi Luwak

  1. Ustaz-ustaz mengatakan kalau kita makan cempedak atau nangka atau apa buah yang berbiji dan tertelan bijinya, sepakat ulama’ mengatakan bahawa jika kita buang air besar dan terdapat biji tersebut dan tiada cacat pula maka harus untuk kita memakannya kembali setelah dicuci bersih (Biasanya orang dulu-dulu suka merebus biji nangka,cempedak dan durian).

    Jika biji tersebut rosak seperti pecah dan retak, maka tidak halal lagi dimakan kerana telah dimasuki najis ke dalamnya. Begitulah adanya perkongsian saya. Terima kasih.

  2. korang pasti pernah makan jagung atau cucur jagung dan sejenis ngan nya.ke esokan paginya waktu korang melepas hajat,perasan tak kalau biji jagung tu keluar balik.knp tak de fatwa kalau jagung tu boleh dikutip balik dan di jual ngan harga yg berkali lipat.barang najis tetap najis.tak leh makan, sebab keluar dr lobang najis…eeee….

    1. apa yang saya dengar kat TV3 2 hari lepas kata kopi luwak halal kerana dia cuma makan kulit kopinya sahaja dan yang bahagian dalam kopi menatang tu x usik pun
      sebab tu kopi nie halal diminum..

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge