Blog SuperMak


Salam semua, tau tak Bawang putih adalah antara antibiotik yang paling berkesan, tapi tulah Yan sendiri tidak gemar memakan bawang putih, sebab rasanya yang tidak berapa sedap, tapi kalau goreng garing makan pulak…hahaha

Snap gambar bawang putih dari dapur…ehehe


Bawang putih mempunyai banyak kegunaan dalam bidang perubatan dan juga kepada kesihatan kita, bahan semulajadi yang menjadi asas dalam masakan ini merupakan herba yang mampu mencegah pelbagai penyakit termasuk selesema dan serangan virus.

Kajian santifik jugak turut menunjukkan bahawa bawang putih adalah antibiotik yang paling berkesan berbanding pengambilan pil-pil yang kebanyakannya mempunyai kesan sampingan. So harus amalkan memakan bawang putih nie…auwwww!

Malah, bawang putih lebih berkesan sekiranya di ambil secara mentah, tapikan ada jugak orang yang alah dengan bawang putih nie, kesan ketara dimana suhu badan akan meningkat, mengalami sakit kepala, badan pun nanti  naik ruam pada kulit..huhu

Dalam pada itu kajian turut menunjukkan bahawa kandungan ealliumi dalam bawang putih mampu mencegah serangan penyakit barah, ini kerana bawang putih mampu mengimbangkan tahap kolesterol dalam darah seseorang. Sumber Majalah Rapi BIL.95

Nota Yanmie : Uweekkk tak lalunya nak makan bawang putih mentah-mentah :)

29 Thoughts on “Bawang Putih Antibiotik Paling Berkesan

  1. gantung bwg putih kat leher .. petua elak vampire geget .. wakakakaka ~

    aha,sy pun suke bwg putih goreng garing ;)

  2. rashid :
    Stuju lah dengan entri ni…dulu time H1N1 ramai yang pesan suruh makan bawang putih, tapi tak tau lak suruh makan mentah-mentah. Makan yang goreng lagi sodap…kekeke

    erkkkk xbest nyeee

  3. paling xsuka bawang putih…wekk wekk wekkk

  4. Stuju lah dengan entri ni…dulu time H1N1 ramai yang pesan suruh makan bawang putih, tapi tak tau lak suruh makan mentah-mentah. Makan yang goreng lagi sodap…kekeke
    rashid recently posted..KongsiFikir Guna Otak Bukan Dengan Jari-My Profile

  5. vampire pun takut bawang putih..hehe
    yoy recently posted..Tutorial Facebook Comment In Your BlogMy Profile

  6. Azfarul on June 28, 2010 at 4:38 pm said:

    saya suka bwang putih..
    kalau mak or saya masak mesti lebihkan bawang putih..
    I Like ahah :D

  7. saper sini org kelantan??rasanya masakan kelantan lebih suka letak bawang putih dari bawang merah, betul ker??
    intankuterpilih recently posted..Ibu desak jual tubuhMy Profile

  8. ada org alah ngn bwg putih
    bau bdn menjadi2

    • ha ye betul tu kakngah…tp org india suka bawang2 nie kan..masa blajar dulu duk sekali ngan bdk india..stok bawang je 1 bakul penuh..hahhaa

  9. eiyda on June 28, 2010 at 12:29 pm said:

    xsuke bawang putih.bua die kuat sangt huhuhu
    eiyda recently posted..Nak Blue Bear takmeh2 i ajar cam nerMy Profile

    • oh samalah tp mcm intan ckp kt bawah nie, org kelantan bukan ke suka masukkan bwg putih dlm mskkan berbanding bawang merah?? tp oklah klu dlm masakan, klu mkn mentah tu mmg tak lalu sgt..hahaa bau!

  10. masuk dalam masakan ok la. tp nak makan mentah2 tu… erk…. wekkkkk!!!
    tak lepas nak masuk kt tekak
    salmia recently posted..Mencari pelawat yang ke 12121-My Profile

  11. Bawang Putih Antibiotik Paling Berkesan – http://clicky.me/o5j

  12. Wan Perlis on June 28, 2010 at 10:54 am said:

    taksuka bawang putih..busuk

  13. Pingback: Tweets that mention Bawang Putih Antibiotik Paling Berkesan | yanmieonline.com -- Topsy.com

  14. Bawang putih memang banyak khasiatnya..Kisah bawang merah bawang putih,yg baiktu pun bawang putih kan?hik3….
    eyriqazz recently posted..Cuba Teka Lelaki ke Perempuan My Profile

    • ye betul tu banyak kebaikan dr bwg putih nie, kuat mkn bwg pun bdn leh bau gak..haha

      eh ha’ahlah drama bawang merah bawang putih tu mmg bawang putih tu yg baik…haha tpkan bwg merah pun ada gak khasiatnya..nnti kita citer pasal bwg merah pulak…hahhaa

  15. cikmin on June 28, 2010 at 10:20 am said:

    hahaha..bagus giler khasiat bawang putih ni..makan nasi ayam buh bawang putih banyak pun sedap..sambil layan khasiatnya di lappy dell..kahkahkah..
    cikmin recently posted..Duyung Aridinata – Slot Lagenda TV3My Profile

    • ha’ah kak betul tu..wah nasik ayam…ekekek faham2.. :) tq dh pun dh jamah bnyk tmpt, cukup lah kot…ptg pulak nnti…ehhee takut kena tut!!! ehehe

  16. RT: @yanmie: bawang putih memang terbaik http://bit.ly/9f3FJ1 :)

  17. bawang putih memang terbaik http://bit.ly/9f3FJ1 :)

  18. Bawang Putih Antibiotik Paling Berkesan http://bit.ly/agoXQj

  19. Blog Updated: Bawang putih antibiotik paling berkesan http://bit.ly/9f3FJ1 cekidauuttt :)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge

Post Navigation