Bawang Putih Antibiotik Paling Berkesan

Salam semua, tau tak Bawang putih adalah antara antibiotik yang paling berkesan, tapi tulah Yan sendiri tidak gemar memakan bawang putih, sebab rasanya yang tidak berapa sedap, tapi kalau goreng garing makan pulak…hahaha

Snap gambar bawang putih dari dapur…ehehe


Bawang putih mempunyai banyak kegunaan dalam bidang perubatan dan juga kepada kesihatan kita, bahan semulajadi yang menjadi asas dalam masakan ini merupakan herba yang mampu mencegah pelbagai penyakit termasuk selesema dan serangan virus.

Kajian santifik jugak turut menunjukkan bahawa bawang putih adalah antibiotik yang paling berkesan berbanding pengambilan pil-pil yang kebanyakannya mempunyai kesan sampingan. So harus amalkan memakan bawang putih nie…auwwww!

Malah, bawang putih lebih berkesan sekiranya di ambil secara mentah, tapikan ada jugak orang yang alah dengan bawang putih nie, kesan ketara dimana suhu badan akan meningkat, mengalami sakit kepala, badan pun nanti  naik ruam pada kulit..huhu

Dalam pada itu kajian turut menunjukkan bahawa kandungan ealliumi dalam bawang putih mampu mencegah serangan penyakit barah, ini kerana bawang putih mampu mengimbangkan tahap kolesterol dalam darah seseorang. Sumber Majalah Rapi BIL.95

Nota Yanmie : Uweekkk tak lalunya nak makan bawang putih mentah-mentah :)

29 Comments on Bawang Putih Antibiotik Paling Berkesan

  1. Ummi Hanie
    October 23, 2011 at 3:21 pm (3 years ago)

    gantung bwg putih kat leher .. petua elak vampire geget .. wakakakaka ~

    aha,sy pun suke bwg putih goreng garing ;)

    Reply
  2. SuaraPeople
    November 9, 2010 at 6:32 pm (4 years ago)

    rashid :
    Stuju lah dengan entri ni…dulu time H1N1 ramai yang pesan suruh makan bawang putih, tapi tak tau lak suruh makan mentah-mentah. Makan yang goreng lagi sodap…kekeke

    erkkkk xbest nyeee

    Reply
  3. SuaraPeople
    November 9, 2010 at 6:32 pm (4 years ago)

    paling xsuka bawang putih…wekk wekk wekkk

    Reply
    • yanmie
      November 9, 2010 at 6:34 pm (4 years ago)

      samalah tp bawang putih tu ler ubat :P

      Reply
  4. rashid
    July 1, 2010 at 7:34 pm (4 years ago)

    Stuju lah dengan entri ni…dulu time H1N1 ramai yang pesan suruh makan bawang putih, tapi tak tau lak suruh makan mentah-mentah. Makan yang goreng lagi sodap…kekeke
    rashid recently posted..KongsiFikir Guna Otak Bukan Dengan Jari-My Profile

    Reply
    • yanmie
      June 28, 2010 at 8:54 pm (4 years ago)

      hahhaaa eh tp betul ke? kahkahkah dh cuba ke?

      Reply
  5. Azfarul
    June 28, 2010 at 4:38 pm (4 years ago)

    saya suka bwang putih..
    kalau mak or saya masak mesti lebihkan bawang putih..
    I Like ahah :D

    Reply
    • yanmie
      June 28, 2010 at 4:54 pm (4 years ago)

      wah tabik spring!! ehehe jarang2 jumpa org yg suka mkn bwg putih nie :)

      Reply
  6. intankuterpilih
    June 28, 2010 at 1:48 pm (4 years ago)

    saper sini org kelantan??rasanya masakan kelantan lebih suka letak bawang putih dari bawang merah, betul ker??
    intankuterpilih recently posted..Ibu desak jual tubuhMy Profile

    Reply
    • yanmie
      June 28, 2010 at 4:54 pm (4 years ago)

      oh yeker…akak baru tau nie :)

      Reply
  7. kakngah
    June 28, 2010 at 12:45 pm (4 years ago)

    ada org alah ngn bwg putih
    bau bdn menjadi2

    Reply
    • yanmie
      June 28, 2010 at 4:54 pm (4 years ago)

      ha ye betul tu kakngah…tp org india suka bawang2 nie kan..masa blajar dulu duk sekali ngan bdk india..stok bawang je 1 bakul penuh..hahhaa

      Reply
    • yanmie
      June 28, 2010 at 4:53 pm (4 years ago)

      oh samalah tp mcm intan ckp kt bawah nie, org kelantan bukan ke suka masukkan bwg putih dlm mskkan berbanding bawang merah?? tp oklah klu dlm masakan, klu mkn mentah tu mmg tak lalu sgt..hahaa bau!

      Reply
  8. salmia
    June 28, 2010 at 11:50 am (4 years ago)

    masuk dalam masakan ok la. tp nak makan mentah2 tu… erk…. wekkkkk!!!
    tak lepas nak masuk kt tekak
    salmia recently posted..Mencari pelawat yang ke 12121-My Profile

    Reply
    • yanmie
      June 28, 2010 at 4:51 pm (4 years ago)

      samalah cam akak…nk mkn mentah tu x lalu..nk bau apatah lg..ehehe

      Reply
  9. Wan Perlis
    June 28, 2010 at 10:54 am (4 years ago)

    taksuka bawang putih..busuk

    Reply
    • yanmie
      June 28, 2010 at 11:07 am (4 years ago)

      tulah benda mkn yg berkhasiat nie mesti rasanya x best, baulah busuklah..masamlah..pahitlah…ehehe

      Reply
  10. eyriqazz
    June 28, 2010 at 10:28 am (4 years ago)

    Bawang putih memang banyak khasiatnya..Kisah bawang merah bawang putih,yg baiktu pun bawang putih kan?hik3….
    eyriqazz recently posted..Cuba Teka Lelaki ke Perempuan My Profile

    Reply
    • yanmie
      June 28, 2010 at 10:44 am (4 years ago)

      ye betul tu banyak kebaikan dr bwg putih nie, kuat mkn bwg pun bdn leh bau gak..haha

      eh ha’ahlah drama bawang merah bawang putih tu mmg bawang putih tu yg baik…haha tpkan bwg merah pun ada gak khasiatnya..nnti kita citer pasal bwg merah pulak…hahhaa

      Reply
  11. cikmin
    June 28, 2010 at 10:20 am (4 years ago)

    hahaha..bagus giler khasiat bawang putih ni..makan nasi ayam buh bawang putih banyak pun sedap..sambil layan khasiatnya di lappy dell..kahkahkah..
    cikmin recently posted..Duyung Aridinata – Slot Lagenda TV3My Profile

    Reply
    • yanmie
      June 28, 2010 at 10:42 am (4 years ago)

      ha’ah kak betul tu..wah nasik ayam…ekekek faham2.. :) tq dh pun dh jamah bnyk tmpt, cukup lah kot…ptg pulak nnti…ehhee takut kena tut!!! ehehe

      Reply

1Pingbacks & Trackbacks on Bawang Putih Antibiotik Paling Berkesan

  1. [...] This post was mentioned on Twitter by yanmie, yanmie. yanmie said: Blog Updated: Bawang putih antibiotik paling berkesan http://bit.ly/9f3FJ1 cekidauuttt :) [...]

Leave a Reply

CommentLuv badge