Bawang Putih Antibiotik Paling Berkesan

Salam semua, tau tak Bawang putih adalah antara antibiotik yang paling berkesan, tapi tulah Yan sendiri tidak gemar memakan bawang putih, sebab rasanya yang tidak berapa sedap, tapi kalau goreng garing makan pulak…hahaha

Snap gambar bawang putih dari dapur…ehehe


Bawang putih mempunyai banyak kegunaan dalam bidang perubatan dan juga kepada kesihatan kita, bahan semulajadi yang menjadi asas dalam masakan ini merupakan herba yang mampu mencegah pelbagai penyakit termasuk selesema dan serangan virus.

Kajian santifik jugak turut menunjukkan bahawa bawang putih adalah antibiotik yang paling berkesan berbanding pengambilan pil-pil yang kebanyakannya mempunyai kesan sampingan. So harus amalkan memakan bawang putih nie…auwwww!

Malah, bawang putih lebih berkesan sekiranya di ambil secara mentah, tapikan ada jugak orang yang alah dengan bawang putih nie, kesan ketara dimana suhu badan akan meningkat, mengalami sakit kepala, badan pun nantiย  naik ruam pada kulit..huhu

Dalam pada itu kajian turut menunjukkan bahawa kandungan ealliumi dalam bawang putih mampu mencegah serangan penyakit barah, ini kerana bawang putih mampu mengimbangkan tahap kolesterol dalam darah seseorang. Sumber Majalah Rapi BIL.95

Nota Yanmie : Uweekkk tak lalunya nak makan bawang putih mentah-mentah ๐Ÿ™‚

About yanmie 2602 Articles
Engage me on food review, product review, advetorial post and etc, do not hesitate to contact me at yanmie82@gmail.com , thank you :)

28 Comments

    • oh samalah tp mcm intan ckp kt bawah nie, org kelantan bukan ke suka masukkan bwg putih dlm mskkan berbanding bawang merah?? tp oklah klu dlm masakan, klu mkn mentah tu mmg tak lalu sgt..hahaa bau!

    • ye betul tu banyak kebaikan dr bwg putih nie, kuat mkn bwg pun bdn leh bau gak..haha

      eh ha’ahlah drama bawang merah bawang putih tu mmg bawang putih tu yg baik…haha tpkan bwg merah pun ada gak khasiatnya..nnti kita citer pasal bwg merah pulak…hahhaa

    • ha’ah kak betul tu..wah nasik ayam…ekekek faham2.. ๐Ÿ™‚ tq dh pun dh jamah bnyk tmpt, cukup lah kot…ptg pulak nnti…ehhee takut kena tut!!! ehehe

1 Trackback / Pingback

  1. Tweets that mention Bawang Putih Antibiotik Paling Berkesan | yanmieonline.com -- Topsy.com

Leave a Reply

Your email address will not be published.




CommentLuv badge